עצים ונטיעות עליך ישראל

כתב וצילם: קובי פינקלר 1 Comment on עצים ונטיעות עליך ישראל
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

חג האילנות בשבוע הבא ובקרן הקיימת לישראל, החוגגת 111 שנים, נערכים לחודש פעילות ביערות וסביבם. ליקטנו עבורכם מעט הצעות לטיול ונטיעות ברחבי הארץ.

 

עץ האלון העתיק

 

בין עצי היער, על גזעו הסב, כבד ימים וסער, עץ אלון ניצב" כך פותח השיר היפה את תיאור עץ האלון.

לכבוד ט"ו בשבט, חג האילנות, הלכנו בעקבות האלון. אחד מהאלונים היותר עתיקים בארץ ישראל. ממש כמו בתיאור שבשיר. כבד ימים וסער, על גזעו הסב. האלון המצוי סמוך לעין צובה בהרי יהודה.

מסביב כבר פורחת לה השקדיה במלא הדרה ותפארתה, רקפות מסתתרות בינות לסלעים, עץ זית ענק מכין את הקרקע לביקורנו אצל האלון הניצב לו אל מול הרי יהודה וירושלים. עץ האלון המרשים הניצב לו כאן הוא אלון מצוי שזכה להגיע לממדים מדהימים. גילו נאמד ב-500 שנה וחלק מענפיו הראשיים התמוטטו. בנובמבר 1999 זכה העץ ל"טיפול רפואי" מידי יערני קק"ל. יש לו עתה שלושה עמודי חשמל בדמות "קביים", התומכים את הענפים הראשיים האדירים. סיפורו של האלון במקום, כמו גם עץ הזית הענק המצוי כמה מטרים ממנו אשר רק גזעו די לו להכיל שלושה אנשים בתוך חללו, קשור כנראה לבית הקברות הסמוך. אותם אישים אשר חפצו להיקבר במקום, סימנו את אזור בית הקברות בשני עצים המאפיינים כל כך את ארץ ישראל. האלון המצוי והזית. חורשות אלונים נטועות בכל רחבי ישראל והשלטון התורכי ששלט בארץ באותה עת בה ניטע האלון, עשה בהם שימוש נרחב כעצי הסקה לרכבות ובנית אדני הרכבת. עם הקמתה של הקרן הקיימת לישראל הוחל בהליך מהיר של שימורם של אותם אלונים ברחבי הארץ ואחד מהם, מרשים ביופיו הוא זה המצוי במקום.

ומה עוד באזור? אחרי שהתבשמנו מניחוח האויר הצלול כיין ומגודלם של העצים (אפשר לאכול דבר מה בצל האלון- יש אפילו ספסלי עץ), נעלה לתצפית מרהיבה על האזור של משלטי צובה. עלייה מתונה של כמה עשרות מטרים בינות לעתיקות צובה יובילו אותנו למרום ההר. שילוט יעיל ונח יטיב להסביר על כל מה שנראה מסביב.

 

IMG_3799

 

איך מגיעים?

נוסעים בכביש מספר 1 עד למחלף הראל, שם פונים ימינה לעבר הקסטל (כביש 3965). אחרי 2 ק"מ נגיע לכיכר כשמולנו שמורת הסטף. נפנה ימינה לעבר צובה, (כביש 395) וניסע בו עוד 2 ק"מ עד לקיבוץ צובה. נכנס בשער (להגיד לשומר שאנו ל"עץ האלון"), חוצים את הקיבוץ וביציאה הצפונית נוסעים עוד מעט לפי השילוט עד ל"עץ האלון".

 

טיול חורף "בביתרונות רוחמה"

 

מאבקי חלוצים בערבות הנגב ובאר מים מהווים את ציר הסיפור. שלושה ניסיונות התיישבות היו ברוחמה וכולם הסתיימו בנטישת המקום. רק בפעם הרביעית הוקם בה ישוב קבע ונתקיים הפסוק מספר הושע "וזרעתיה לי בארץ ורחמתי את לא רחמה".

סיפורה של ההתיישבות ברוחמה הוא סיפורה של הקרן הקיימת באזור הנגב בפרט ובארץ בכלל.

לאורך שנים הושקעו מאמצים רבים לגאולת הקרקע וליישובה של רוחמה. מכתבים ושליחים יצאו לקהילות רבות בכל רחבי העולם. הצורך באיסוף התרומות הלך וגדל. למתיישבים ולגופים המיישבים היה ברור שהמאבק על תפיסת הקרקעות בצפון הננב המלווה על נטיעת עצים יביאו לגידול במתיישבים כאן. יוסף וייץ פעל רבות לרכישת אדמות האזור. בשנים שלפני קום המדינה פעלה הקק"ל להכשרת קרקעות רוחמה ובעיקר בסתימת ערוצים והקמת מדרגים למניעת סחף. משנת 1947 הוחל בנטיעות מסיביות ששימשו לשימור קרקע והסדרת הואדיות ונטיעות סביב הישוב למטרות נוף ונופש. בימיה הראשונים של רוחמה עבדו חבריה במפעל הייעור של הקק"ל" משחזר אמנון את ימיו הראשונים של הקיבוץ.

סיפורה של ההתיישבות באזור מתחיל עוד בראשית המאה הקודמת עת בשנת 1910 יצאה משלחת סרק לבחינת האפשרות לקניית קרקע בדרום הארץ. בראש המשלחת עמדו ראשי המשרד הארץ ישראלי והיא כללה נציגים מכל הגופים שעסקו אז בגאולת קרקעות.

עד עלייתם של הרוכשים הוקמה במקום "מושבת האחוזה" רוחמה, ישוב יהודי ראשון בנגב הצפוני. ההטרדות החוזרות ונשנות מצד הצבא התורכי גרמו למתיישבים לעזוב את המקום פעם ועוד פעם. רק בפעם השלישית צלחה המשימה.

טיול חורף באזור הביתרונות הוא חוויה לכל המשפחה. הולכים בשבילים המסומנים, נעצרים ליד כל חלקת פריחה (וזו עכשיו עשויה היטב ובמגוון צבעים) פשוט נושמים כאן את הנוף וממשיכים הלאה.

 

תמונות פלאפון 144

 

איך מגיעים?

 

נוסעים בכביש 4 (אשדוד – אשקלון)עד לצומת כפר סילבר שם פונים (לבאים מצפון) שמאלה לכביש 35. בצומת גבעתי פונים דרומה לכביש 232 המוביל לשדרות. מעט לפני הישוב פונים שמאלה לכביש 234 המוביל לדורות ולרוחמה. בדרך חולפים על פני חוות השקמים. הכניסה לשמורה מהשער האחורי של הקיבוץ ליד הנפחיה של אמנון.

 

אירועי ט"ו בשבט

 

רון בלב ועץ ביד" – נטיעות לקבוצות מאורגנות ברחבי הארץ בשבוע ט"ו בשבט

כמו בכל שנה, יערני קרן קימת לישראל מזמינים להשתתף בשמחת הנטיעה בחלקות יער המיועדות לכך על פי תכניות הנטיעה השנתיות. קבוצות מאורגנות, המעוניינות להשתתף באירועי נטיעה ברחבי הארץ, יכולות להירשם במוקד המידע של קק"ל, לקבל לפרטים על אתרי הנטיעה ולתאם מועד לנטיעה. בתיאום מראש בלבד. מספר המשתתפים מוגבל. לא תיערכנה נטיעות ביום הבחירות. ללא תשלום.

 

עצי קקל

 

"חגיגה במשתלה" – הפעלות והכנת עציצים במשתלות קק"ל בגילת, אשתאול וגולני

יום חמישי, י"ג בשבט, בשעות 10:00 – 14:00.

הכרות עם מסלול חייו של השתיל מאיסוף הזרעים ועד יציאתו מן המשתלה אל היער, ביום של פעילות חווייתית והכנת עציץ לשתיל שתיקחו הביתה. הפעילות וחלוקת השתילים תיערך במשתלת קק"ל מדרום לצומת גולני בגליל, במשתלת אשתאול ליד צומת שמשון ובמשתלת קק"ל בגילת בנגב. במשתלת גולני ניתן לבקר גם ביום שישי, י"ד בשבט, 25 בינואר, בשעות 09:00 – 13:00.

 

טייל וטע" – טיול לאוהבי לכת בשילוב נטיעה ביערות קק"ל בערב ט"ו בשבט.

 

טיול לאוהבי לכת בדרכי היער, משולב בנטיעה – שתיל לכל משפחה. נצא לטייל ברגל בין עצי היער ונשלב בטיול פעילות חגיגית של נטיעה באדמת הארץ! הטיול מיועד למי שאינו חושש מהליכה בדרכי היער ובבוץ… משך הטיול כשלוש שעות. פירוט מסלול הטיול ושעות היציאה יימסר בעת ההרשמה. הפעילות מתאימה למשפחות ולקבוצות הנרשמות מראש.

 

וגולת הכותרת "טע וסע" – חוויית הנטיעה ביערות קק"ל

יום שישי, י"ד בשבט, בשעות 09:00 – 15:00.

אתרי נטיעה בצפון – ביער בית קשת (הגישה מצומת הכניסה למחנה שמשון ממערב לצומת גולני) ובמרכז – בפארק מודיעין שביער בן שמן (הגישה מכביש 443 דרך הכניסה לפארק הטכנולוגי של מודיעין). כל משפחה תקבל שתיל אחד, עד גמר השתילים.

 

פורים, עץ זית,קקטוסים, עד הלום 010

 

פרטים והרשמה מראש בקו ליער, מוקד המידע של קק"ל- -550 -1-800-350



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    עוד אחד מתאוריו הממצים מלאי התוכן של איש ארץ ישראל והטבע קובי פינקלר לכבוד חג האילנות לקרוא
    ולהנות מארצנו היפה.